Hur hörseltekniken fungerar

Hörselteknikern har precis varit här, och jag måste bara säga att det är fantastiskt vilken teknik jag och övriga hörapparatsbärare har tillgång till. Teleslinga är en fantastiskt grej. När vi sätter på T så kan vi höra enbart sändaren och inte höra omgivningsljuden. (Hörapparaten har olika lägen; M= Mono (vi hör omgivningen och folk som pratar med oss) MT= Mono och Tele (vi hör omgivningen samt teleslingan, och det är bra i t.ex. samlingssaler, då vi hör den som har mikrofonen på sig, Vi kan sitta längst bak, men ändå höra personen med mikrofonen klart och tydligt, samt att vi kan höra när någon i publiken pratar.) T=Tele; Vi hör endast den som har mikrofon på sig.
 
Teleslinga användes även i tv;n. Då kopplar man in en sändare, och hörapparaterna blir då mottagaren. Så, när jag sätter på i T-läge, som det kallas, så hör jag enbart tv;n. Detta underlättar hemma när t.ex. gubben min inte vill höra TV;n. Nackdelen är väl att han får vifta med armarna för att påkalla min uppmärksamhet... 
 
Hursomhelst. Den teknik jag fick tillgång till idag är en sittkudde som kopplas till t-slingan. Det finns också en längre slinga som man kan sätta under/ i soffan, men både jag och gubben tyckte det var krångligt när vi skulle möblera om, plus att jag enbart kan sitta i soffan och höra då. Nu är den portabel, så jag kan flytta till sängen och ändå höra tv;n med hörapparat! Fantastiskt va? Dessutom hör man den lika bra vart man än sitter när man använde den här sittkudden. Sitter jag fem meter från den hör jag den som om jag satt en meter ifrån den. Fast, då måste jag självklart ha på T-läge.
 
 
 
 
Den teknik vi med hörapparater har tillgång till är bred, men inte felfri. Som med all teknik kan det strula ibland, och alla lösningar är inte bra. Men tekniken utvecklas hela tiden. För tio år sen kunde jag inte använda hörapparater p.g.a. att jag inte hörde med dom. Idag använder jag hörapparater nästan hela tiden. Men när jag är hemma vill jag aldrig använda dom, jag vet inte riktigt varför men jag blir trött av ljuden. Det beror inte på att jag inte är van, utan jag är ljudkänslig och blir helt slut efter en dag med dom. Men nu har jag lovat mig själv att öva på att ha dom oftare. 
Modellen jag använder just nu; Widex Aikia
 
 
Förr hörde jag inte fåglarna. Min syster, som har varit fågelskådare, känner igen många fågelläten. När jag var med henne ute så kunde hon plötsligt höra en fågel, och frågade mig om jag hörde dom. Jag svarade att jag inte kunde det. Sen började fågeln kvittra igen, och syster bad mig lyssna extra noga. Besviket skakade jag på huvudet. Så var det varje gång. Jag undrade alltid hur det skulle vara att höra fåglarna. Efter att jag fått dom här hörapparaterna och vant mig vid dom, så hörde jag plötsligt ett ljud. Jag visste inte vad det var, men jag lyssnade noga. Till slut förstod jag att det var fåglarna jag hörde, och kan ni tänka er hur fantastiskt det kändes! Nu när jag är med min syster så kan jag äntligen svara när hon frågar det, och det känns fantastiskt.
 
I Stockholm finns det ett ställe som kallas Fjärilshuset, det ligger på Haga. Där finns det också alla möjliga sorters exotiska fåglar. Jag kan verkligen rekommendera den platsen, det är kul att gå in där. När jag fått dom här hörapparaterna så bestämde jag och min syster oss för att gå till Fjärilshuset när jag var där och testa hörapparaterna, och jag hörde så mycket mer ljud nu än vad jag hörde förut. Tyvärr var inte alla fåglar där, tråkigt nog. Men man hörde mycket mer ljud än förut. 
 
Alla hörselkurvor är olika. Hörseln mäter man på sjukhuset (kanske är ganska självklart), det går till så att man sitter i ett rum med vadderade väggar, det ser ut ungefär som en sån där tvångscell. Audionomen sätter speciella hörlurar som täcker öronen, och man använder inte hörapparaterna vid hörselmätningen. Sen kan man också mäta hörseln med hörapparater men det tar vi senare.
 
I rummet intill sitter då en audionom och mäter hörseln genom att testa olika ljud. Hör man ljudet så ska man trycka på en dosa som man håller i. Man testar olika frekvenser. Jag hör basljuden bäst utan hörapparat, men de ljusa tonerna, diskanten, är helt borta på min kurva, jag hör dem inte. Mitt vänstra öra är jag nästan helt döv på, hörapparaten jag har där hjälper bara upp basljuden. På mitt högra öra hör jag bättre, jag hör mest bas men ytterst lite diskant. Men när vi mäter med hörapparat så ser man hur mycket hörapparaterna hjälper; Hörselkurvan ser totalt annorlunda ut. Här (tryck på länken) kan ni se läsa om hörselmätning, hur man mäter och vilka olika hörselskador det finns och hur kurvorna ser ut. Min ser ungefär ut som den bilden som heter sensorineural, jag har alltså en skada i innerörat.
 
 
 
 
Jag är glad att hörapparaterna hjälper mig. Det finns också något som kallas för Cochlea-implantat, förkortat CI. Man kan kalla det en hörapparat som man opererar in i hjärnan, men det är inte riktigt så. Genom elektrisk stimulering av hörselnerven ger CI gravt hörselskadade samt döva personer möjlighet att uppfatta ljud och tal. Det är för dom som inte får någon hjälp av hörapparater. Ni kan läsa mer om detta här. Jag har testat mig för det här, men jag hör för bra för det, vilket är ganska otroligt men så är det. 
 
 
 
Cochleaimplantat
 
Jag kan teckenspråk, jag har tecknat sen jag var liten. Jag har döva och hörselskadade kompisar, och mina föräldrar är också hörselskadade men det är troligtvis ålderrelaterat. Jag fick min hörselskada p.g.a. födseln, fick syrebrist och p.g.a. det har jag fått en hjärnskada, och det har troligtvis orsakat både hörselskadan och min diagnos. Mina föräldrar kan inte så mycket teckenspråk men det beror på att jag mest använt tal. Min syster kan dock lite grann, hon pluggade till teckenspråkstolk förut men hon blev tyvärr inte det. Men teckenspråket har hon inte förlorat, hon brukar ofta teckna med mig när jag är med henne och det hjälper något enormt. Min sambo kan tyvärr inte teckenspråk, men vi letar fortfarande efter möjligheterna att lära honom det. Västerås anordnar teckenspråkskurser, men det känns inte värt att åka 14 mil (det är 7 mil till västerås) en gång i veckan för det. Så jag hoppas att man kanske kan ordna en i Fagersta, ska kolla upp det med min HRF-förening här.
 
Jag har handikappsbidrag från försäkringskassan för att kunna betala hörapparatsbatterier och dylikt. Upp til 20 år (tror jag det är) är hörapparater gratis från landstinget, sen får man betala. Jag skulle byta hörapparater i somras och skulle då få betala ungefär 2000. Jag avstod dock från det, jag är så nöjd med mina hörapparater att jag inte vill byta. 
 
Såhär ser en karta med hörapparatsbatterier ut. Sen finns det såklart olika storlekar beroende på vilken hörapparat man har, men detta är min storlek. Batteriets hållbarstid beror på hur mycket man använder hörappraterna. En som använder hörapparater ofta får byta batterier kanske var 4-5 dag, men jag som inte använder det så ofta får byta kanske två gånger i månaden. Nu vet jag inte hur det blir nu när jag ska öva på att ha dom oftare, men så är det för mig just nu iallafall. En karta kostar ungefär 43 kr på apoteket, det kan tyckas vara dyrt och det tycker jag med. Men det finns försäljare på nätet som säljer batterier för ett bra pris, häromveckan beställde jag två kartor för 80 kr, tyckte jag var bra och billigt. Förut var batterier gratis upp till 20 år. Idag vet jag inte hur det är, men jag tror man får betala för batterier. 
 
Kommentera gärna om ni har några frågor eller synpunkter på mitt inlägg. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

welcomeintomyworld.blogg.se

En tjej med grav hörselskada och ADHD-diagnos som skriver lite blandat i bloggen. http://nittioettan.bloggplatsen.se Min fotoblogg

RSS 2.0